Zoznámte sa: Lenka a jej Kidvak

Tak ako každá pravá biomatka (a že ja ňou som už viete aj z časáku). tak aj ja už z princípu odmietam všetky veci ako detské postieľky, cumlíky, spánok v osobitej izbe, hrajúce kolotočíky a podobné rodičovské komfortnosti. Lebo my biomatky to tak prosto nerobíme. Máme inú cestu. Napríklad svoje deti neustále nalepené k zdroju. Bez diskusie a basta!

No ale teraz seriózne. Aj keď pravdou naozaj je, že u nás doma by ste detskú postieľku hľadali len márne. Zato v obývačke máme už od čias narodenia Dedinského dieťaťa zavesenú plátenú hacku [čítaj hačku] a detskej izbe ďalšiu závesnú kolísku. No a ešte predtým, než sa všetky babky a svokry pohoršia nad tým, kedy to úbohé dieťatko spí aj na rovnom, tak nebojte sa, ceeeelú noc. V dome predsa máme postele.

S hackou mám teda ozaj bohaté skúsenosti. Od narodenia slúži u nás doma na rýchle a pohodlné uspávanie (ak nerátam šatku). Dedinské bábo, takisto ako aj svojho času Dedinské dieťa, v nej zväčša prespí svoj obedný spánok a večer po kúpeli ho v nej s prstom v nose uspávam. No a keď si idem ľahnúť, jednoducho si ho so sebou prenesiem do postele.

Ako také uspávanie snov prebieha? Hotová romantika! Prosto si do hacky uložím vykyblíčkované, obriadené, nadojčené, vygrgané, spokojne unavené Dedinské bábo a uhojdám ho k spánku. Povedzme si úprimne, proti tomuto nemá to malé chúďatko žiadnu šancu vzdorovať. A spomenula som už, že ešte pritom aj prísediacemu Dedinskému dieťaťu čítam celý čas rozprávky?

Mimochodom, môj Dedinský tata to vytunil ešte o typicky chlapské diaľkové ovládanie – priviazaný trojmetrový motúzik, aby Dedinské bábo mohol v prípade potreby kedykoľvek pohojdať aj od počítača a neurobiť pri tom ani krok. 😀

No a náhodou som už pred dávnejším časom na Instagrame objavila Kidvak. Za mňa tie najkrajšie ručne šité hacky, aké som kedy videla. Akože fakt! Až mi je ľúto, že v čase, keď som pred vyše troma rokmi tú našu obyčkovskú bielu kupovala, ešte nič takéto nebolo. Alebo možnože aj bolo, len ja som na to vtedy nemala to šťastie naďabiť. No a keď už doma máme jednu bejby a jednu toddler veľkosť, tak mi už asi logicky ďalšiu netreba. Lebo šetrím. Peňaženku aj planétu. A tak Dedinské bábo podedilo. Ale vy, ktorí ešte len uvažujete o kúpe, skúste sa mrknúť na Lenkinu tvorbu, či vám niečo ľúbezné neudrie do očú..

Mimochodom Kidvak nie je novinkou. V skutočnosti ide o dobre zabehnutú značku Detvak, ktorá sa ale musela v tieto dni premenovať. Prečo? Na to som sa Lenky opýtala. Nie však len na to. V našom rozhovore sa tiež dočítate aj čosi o tom, ako Kidvak vznikol, čo jej priniesol, ako dlho trvá ušitie jedného, ako to celé ako matka dáva a čo pre ňu Kidvak vlastne znamená.

A aby som sa nezabudla – hádajte kto ten parádny inovovaný názov vymyslel. Nooooo? 3-2-1- Áááááno! Hehe, vaša Dedinská mať. Freelancer! 😀


Lenka Šestáková a jej Kidvak – dizajnová závesná hacka

Ahoj Leni, poznám najmä tvoju tvorbu, málo toho však viem o Tebe. Ako by si mi na seba hneď na úvod prezradila?

Väčinu života som prežila na valale. Kto zna čo to, ten zna. 🙂
Vydala som sa do Serede, ktorá bola vtedy obávaným mestom, no teraz je to jedno z najkrajších miest na Slovensku. Dobre, to srandujem, ale verím, že raz tak bude. Pracovala som na Ministerstve vnútra a myslela si, že sa k tvorivej práci už nikdy nevrátim. No pri prvom synovi som zistila, že matka je ten najkreatívnejší tvor.

Kedy a prečo vznikol Kidvak? 

Tí, čo ma poznajú sa budú možno diviť, že používam nový názov Kidvak. Od začiatku to bol totiž Detvak a celá myšlienka výroby hačiek rástla pod týmto menom. Bohužiaľ, niekto si značku Detvak zaregistroval ešte skôr ako ja. A tak som ten názov musela zmeniť. Nebudem sa súdiť, ani deliť o značku. Budem mať Kidvak a milovať ho rovnako!

Takže prvý Detvak, po novom už Kidvak, vznikol z nutnosti. Náš prvý syn Matúš len veľmi ťažko zaspával. Keď mal okolo roka, pri uspávaní sa odcucol od prska a zdrhol. Potom sme ho s manželom na striedačku uspávali niekedy aj hodinu. Vtedy som ušila náš prvý Kidvak. Fungovalo to ako zázrak! Odrazu začal zaspávať do piatich minút. Potom som ušila pár kusov kamoškám a postupne som začala šiť aj na zakázku. Malými krokmi a za pomoci celej rodiny som sa dostala s Kidvakom až do dnešnej podoby.

Šiješ ich teda ty sama? 

Zo začiatku som ich šila sama, ale keď som bola tehotná s Hankou (druhou dcérkou), nezvládala som už sedieť za strojom. Našla som si šikovnú krajčírku, ktorá mi pomáha. Keď je toho veľa, sme dokonca tri. Sú to také veselé ženy, čo už toho veľa zažili a rady rozprávajú. Tá atmosféra v dielni je veľmi milá, dobre sa mi s nimi pracuje. Je to pre mňa relax.

Čo to tá hacka/hačka vlastne je? V čom je podľa Teba taká dobrá? 

Hačka je textilná závesná kolíska, ktorá visí na pružine, čiže sa hojdá vertikálne aj horizontálne. Moje detvaky majú vložku z ovčej vlny, ktorá má termoregulačné vlastnosti. Strih je robený tak, aby v nej malo dieťa zaguľatený chrbát. Vnútorná látka je vždy jednofarebná, aby nemalo zbytočné podnety, ktoré by dieťa zaťažovali alebo vyrušovali. Čiže vďaka všetkým týmto veciam simuluje dokonalé prostredie maternice (hojdanie, teplo, zaoblený chrbátik, obklopenie látkou).

Hovorí sa však, že bábätko by malo spať na rovnom. Je takáto hačka teda vôbec vhodná na spánok?

Je to veľmi podobný princíp, ako v šatke na nosenie detí. Chrbátik dieťaťa je zaoblený, čiže naňho nie je vyvíjaný tlak. Nikomu priamo neodporúčam, aby jeho dieťa prespalo v Kidvaku celý nočný spánok. V posteli pri mame sa dieťa cíti najlepšie, navyše je hneď pri zdroji.

Poznám ale rodiny, ktorým v nočnom spaní radikálne pomohol. U nás sme ho využívali na denný spánok, keď boli deti ešte malé a teraz väčšinou na uspávanie. Každá rodina má iné zvyky, každé dieťa je iné, takže si to viete podľa potreby krásne nakombinovať.

Čo sa týka témy rovný vs. zaoblený chrbátik sú u odborníkov aj laikov v tejto téme stále rozpory. Káždý nech sa rozhodne podľa svojho zdravého rozumu. Mne ten môj hovorí, že prirodzené veci a ľudské telo celkom sú dokonalé a my už nič lepšie, ako je maternica nevymyslíme.

Pre aké veľké detičky je tvoj Kidvak určený? 

Vyrábam dve veľkosti. Pre bábätká do 15 kg (cca. 2roky) a pre deti do 25 kg (cca. 4roky).  Veľmi často dostávam otázku, kedy vyrobím “dospelák” s nosnosťou aspoň 100kg, Ten ale zatiaľ v pláne nie je.

Uvažuješ do budúcna mať v sortimente aj niečo iné ako hačky? 

Od nápadov ma svrbí mozog. Mám ich milión, z ktorých krajčírky, stolári, ani dodávatelia látok nie sú šťastní. Jedna z vecí, ktorú som sa vďaka Kidvaku naučila je, že nesmiem poľaviť z nárokov a napriek nepochopeniu z iných strán musím produkt dotiahnuť k mojej úplnej spokojnosti. Vtedy sa s ním stotožním a bez obáv a s láskou ho môžem predstaviť ľuďom.

Určite chcem urobiť hračku, ktorá bude deti motivovať hýbať sa a zároveň bude pre interiér, aby mali deti pohyb aj počas daždivých dní alebo v zime. To chápeš, že tiež vzniklo z praxe, že? A iné pekné a kvalitné veci.

Nehovorím tomu ambície, volám to skôr sny. Snívam o tom, že budem dávať prácu ľuďom a budem k ním štedrá. O tom, že sa v práci budú cítiť ako v nebi. Chcem pracovať a aj sa venovať sebe a rodine. Chcem, aby ma to uživilo, ale takým spôsobom, že budem motivovaná pracovať ďalej. Prosto také normálne veci. 

Ako dlho trvajú práce na ušití jedného Kidvaku? 

To je nezrátateľná vec. Každá hačka je pre mňa individuálny projekt. Často je to tak, že dlho komunikujem s klientom, kým prídeme na to, čo by naozaj potreboval (akú veľkosť a dizajn). Je pre mňa dôležité, aby sa klientovi hačka páčila, aby mu pohľad na ňu robil radosť a vyzdvihoval dizajn domácnosti. Keď je látka “doma”, strihám ju a s krajčírkou ju potom šijeme zhruba dva dni. Avšak za prácu považujem celý tento proces, pretože si svoj čas vážim. Pre niekoho sa to môže zdať sebecké, pre iného logické.

Kde berieš vizuálne inšpirácie na tvoje výtvory?

To je moje obľúbené. Vyberám si ich podľa páčivosti. Ale nie! Látky samozrejme musia spĺňať určité podmienky, ale hlavne sa mi musia páčiť. Keď vidím látku, v hlave mi už prebieha prepočítavanie, ako by vyzerala na Kidvaku. Takže inšpirácia je v látke a tom, čo je medzi ľuďmi obľúbené, napríklad taká modrotlač.

A teraz to hlavné – ako to celkovo časovo ako matka zvládaš? Ako sa dá skĺbiť šitie, podnikanie a rodina?

Máme doma dosť často bordel, o chlpatosti mojich nôh a účese a’la “tak som vstala” sa tu nebudem rozpisovať. Všetky to poznáme. Nie som záhadná éterická bytosť s dokonalým životom. Snažím sa a inokedy sa zas snažím nesnažiť, ale byť len dosť spokojná s tým, aká som. Zvládam to, lebo moji blízki mi pomáhajú a veria Kidvaku.

Akými troma vlastnosťami by si pre Teba ešte Kidvak charakterizovala?

Je to ekologický produkt, je to slovenský produkt a je to pre mňa takmer ako poslanie, srdcová a nie biznisová záležitosť.

Ďakujem za rozhovor!

Kidvak nájdete na Facebooku alebo na Instagrame

Foto: Alafeta

Pridaj komentár