Čo by som ako bloger poradila značkám

Ste eshop, značka, vyrábate nejaký produkt alebo sa pre svoje služby chystáte využiť influencer marketing? Teda plánujete na svoje zviditeľnenie sa osloviť blogera/influncera/populárnu osobnosť? Tak potom sú tieto riadky určené priamo vám.

Ja viem, ten úvod znie ako z teleshopingu, ale skutočne by ste nemali prestať čítať. Toto tu celé vzniklo najprv iba ako taký spontánny post na mojom Instagrame. Avšak po mnohých doplneniach a postrehoch, podpore kolegovcov a výčitkách, niektorých dotknutých ľudí, som sa ho rozhodla prepísať aj na blog a jemne rozviesť.

Ale pozor, ako pri všetkom, tak aj tu platí – zoberte si z toho každý to, čo chcete. Do akej miery sa inšpirujete či sa budete po prečítaní tohto blogu cítiť dotknuto, je len a len na vás. Je to vaša voľba. Ja s tým nemám skutočne vôbec nič.


Prečo to vlastne píšem..

Nedávno mala @vinarovazena vo svojich storíčkach pár priamych otvorených slov o prosbách pre zdieľanie profilov. O tom, ako treba trošku sebakriticky pristupovať k sebe a k tomu, keď niekoho (blogera či influencera) žiadate v správe o pomoc so zdieľaním svojej veci, pre rýchle a nepracné nazbieranie followerov. Kto to videl, to videl, kto to nevidel, tak to nevidel. Tí, ktorí poznáte Riu, si to domyslíte.

Ja sa k tomu nebudem nijako obzvlášť vyjadrovať, pretože s tým nemám osobnú skúsenosť. Asi som slabý influencer. Ale chvalabohu! Ťažko totiž hovorím ľuďom nie. Ale pozor, už to trénujem, takže nieže mi teraz začnete vypisovať o ponuky.


Slová k značkám z pohľadu blogera

Tieto riadky však smerujem tentoraz AKO BLOGER K ZNAČKÁM. Pracujte na svojich Instagramových profiloch, prosím! Áno, bloger o vás dá počas spolupráce/ bartru / či inej dohody vedieť svojmu publiku. Máte nejaký zaujímavý produkt, ktorý blogerovi aj prirodzene zapasuje do záujmov, a tak sa rád ujme jeho predstavenia. Niektorí ľudia si ho možno hneď kúpia, pretože ho zháňali. Ale v globále sa nič iné neudialo. Žiaden príliv fanúšikov na vašom Instagrame nenastal. Nerozšírila sa vám followerská základňa.

Áno, tisíce followerov na Instagrame automaticky neznamenajú obraty. Ale (!) je dobré ich mať, aby ste si ich potom do budúcna mohli ďalej spracovávať pre svoje nové, krásne a prepotrebné produkty.

A teraz – čudujete sa. Bloger do toho dal všetko, ale prečo sa nič nestalo? Napíšete mu, že nie ste spokojní s jeho prácou. Ale skutočne je to len o ňom? Nuž, keď si pozriem niektoré firemné profily značiek a produktov, je to des. A to bez urážky.

Instagram je v prvom rade VIZUÁLNA SIEŤ a pokiaľ vy nie ste celebrita, neponúkate nejakú výnimočnú z rady vytrčajúcu bezkonkurenčnú službu alebo obsah (kde ten vizuál môže aj pokrivkávať, pretože prináša ľuďom iné benefity), tak sa týmto vedomým “vizuality” (neviem, či také slovo vôbec existuje) treba riadiť.

Pretože, čo váš budúci sledovateľ uvidí ako prvé, keď sa od blogera cez tag (označenie) preklikne na váš profil? VÁŠ FEED! Teda váš profil na Instagrame. To je ten prvý kontakt vás s vašim novým potenciálnym klientom. A o tom, že je v dnešnej dobe NUTNÉ mať ako značka tento profil vytvorený, teraz hádam nemusíme polemizovať.

Pozrite, ja som vizuálne zameraný človek a keď vidím, že tam má značka na svojej profilovej nástenke bordel, tak ju proste nesledujem. Možno jednorázovo nakúpim, ale nesledujem. Nebudem si predsa svoj starostlivo selektovaný Instagram zahlcovať vizuálnym balastom.

Takisto aj z mojich skúseností ako blogera som vypozerala, že nejde vždy len o produkt (ktorý berme, že je v tomto prípade úžasný). Avšak skúsenosť hovorí, že zo zdieľačiek a spoluprác od blogerov a influencerov pribudnú “tým vizuálne pekným profilom” stovky followerov, kdežto tým, čo vyzerajú ako “regionálny leták zo schránky” len dvadsiatka. V čom mi dali za pravdu aj moji oveľa skúsenejší kolegovci než ja, takže som naozaj rada, že to tu len tak nerozprávam do vetra.

Viesť Instagram značky a Instagram ako osobný blog sú dve diametrálne odlišné veci. Komunikácia je tam odlišná, dosahy, ohlasy, prosto všetko. S tým treba rátať. Ako viete, už rok sa s tým skrz môj @dorfsheep pasujem. A pozorujem to na vlastnej koži. Aj preto to viem posúdiť z oboch strán – ako tvorca produktu (značka), aj ako tvorca obsahu (bloger).

Vytvárať okulahodiaci kompaktný feed a vizuál na sociálnych sieťach je proste seriózna robota. Rovnako tak, ako výroba vášho kvalitného produktu. Venujte tomu preto čas. Mne to trvá niekedy aj hodiny.

Kde na to ten čas vziať? Neviem. Som matka na materskej, s maxipsom a dvoma malými deťmi, ktoré chodia v noci spávať pred polnocou, s vlastnou značkou, blogom, foteniami, domácnosťou, záhradou a manželom. Tak napríklad – medzi jednou a štvrtou ráno. Tak to robím ja. Ale hlavne si zo mňa teraz nikto neberte príklad, prosím vás. Ja som sova.


Tri veľké rady na záver pre všetky značky

1) Vizuálne lákavý feed si vypracujte EŠTE PREDTÝM, než blogera oslovíte na spoluprácu. Nerobte to až potom. To preto, aby ľudia, ktorých vám má potenciál bloger priniesť, už hneď videli to vizuálne najlepšie z najlepšieho, čo im viete ponúknuť. Robte to tak odzačiatku. Aj keď medzi sledujúcimi zatiaľ máte len vlastnú mamku a najlepšiu kamošku.

2) Plánujte si svoj Instagramový feed a pomáhajte si pri tom voľne dostupnými appkami – UNUM, Planoly, Preview. Vďaka nim uvidíte, ako budú jednotlivé fotky vyzerať uložené vedľa seba ešte prv, než ich spublikujete.

 3) Každý profil si vyžaduje individuálny prístup. Je dôležité uvedomiť si jednu základnú vec – každý jeden profil na Instagrame je jedinečný a také by malo byť aj jeho zameranie. Ľudia majú iné požiadavky na biznisprofil lokálnej značky, iné na fotografov, iné na blogerov, iné na beauty profily, iné na celebrity, iné na humorné profily, …


Urobte si malý test

Spravte si 3 ľubovoľné screenshoty svojho profilu (feedu) tak, ako by to napríklad pri spolupráci alebo shoutoute spravil bloger. Máte totiž maximálne 2-3 sekundy na to, aby ste vyjadrili podstatu svojho podnikania, zaujali a očarili cieľové publikum. Pretože Instagramový divák sa medzi jednotlivými príbehmi rýchlo preklikáva a prvé s čím príde do styku je práve vizuál.

Takže máte to? A čo na seba hovoríte? Mne sa totiž pri spoluprácach alebo zdieľačkách stalo, že som mala problém, kde ten screenshot u tretej strany urobiť, aby som ním dostatočne zaujala svojich followerov.


Postrehy pre všetkých

Ak chcete byť vizuálne zaujímavá značka – je potrebné zabezpečiť si predovšetkým kvalitné fotografie produktu v rôznych situáciach. Po chvíli sa totiž jednotvárnosť zunuje. Ubúdajú srdiečka, ubúda sledovanosť a dosah na publikum.

Ak chcete byť dobrá mamablogerka – nestačí mať len pekné fotky detí a denno-denné storíčka o tom, ako sa spolu hráte a jete. Verte mi, pokiaľ to nemá nejakú pridanú hodnotu navyše, tak to okrem vašej mamy nikoho nezaujíma. Drvivá väčšina vašich sledovateľov má totiž doma deti tiež. A tie tiež jedia a hrajú sa. Čiže vaše followerky to nepotrebujú vidieť ešte aj na Instagrame, kde chodia preto, aby si od tých svojich krikľúňov utiekli oddýchnuť a tváriť sa, že im doma nevybuchla kuchyňa.

Pokiaľ ste fashionbloger, tak len obliekať sa a fotiť na ulici už nestačí. To stačilo pred desiatimi rokmi. Chce to nejaký nápad, chce to niečo naviac. Chce to nejako vytŕčať z davu. Tých báb je totiž toľko. Krásnych, mladých, so super handrami a fotkami. Prečo by som mala sledovať aj Teba?

Pokiaľ ste fotograf, tak len mať pekné fotky už nestačí. Nikdy nebolo ľahšie a dostupnejšie robiť krásne fotky a nikdy predtým nebola taká veľká konkurencia. Majte svoj štýl, rozpovedajte príbeh, vybočte z radu. Vytvorte blog, zaujímavé fotoprojekty, rozbehnite spolupráce s fashion a beauty blogerkami, so značkami.

A takto by som mohla pokračovať ďalej a ďalej. Ale už nebudem, lebo svitá. Takže si to domyslite. Odstúpte tri kroky a pozrite sa na svoj Instaprofil a feed ako cudzí človek. Úprimne – sledovali by ste sa?

A pozor! Tieto rady nikdy neplatia na 100% a nikdy nepôjde o stopercentný názor celej populácie. Nieže ma tu teraz začnete chytať za slovíčka. Vždy je to o osobnosti, charizme, filozofii, prístupe a jedinečnej pridanej hodnote. Robte to ako vy! Pretože VY STE VY. A to vám konkurencia nikdy zobrať nemôže.

Foto: archív Dedinská mať
Oblečenie: www.dorfsheep.com / @dorfsheep

2 thoughts on “Čo by som ako bloger poradila značkám

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s